Auteur: Jonas Claes - Gepubliceerd: 3 Apr 21, 21:22
Share

Connyland is begonnen met de voorbereidende werken die uiteindelijk moeten leiden tot een unieke verticale darkride. Oorspronkelijk moest de attractie vorig jaar openen, toen werd uiteindelijk enkel een nieuwe trein voor shuttle coaster ‘Cobra’ gerealiseerd.

Het Zwitserse Connyland is begonnen met de afbraakwerken van het bassin van het oude dolfinarium. Op de vrijgekomen plaats wil het park een ‘verticale thematische rondrit’ openen. Daarvoor werkt het park samen met Ride Engineers Switzerland (RES) die eerder Hummel Brummel en Wilde Hilde afleverden in het Duitse Schwaben Park. Het attractietype dat in Connyland gebruikt zal worden is voorlopig nog onduidelijk, maar een Roller Ball Coaster zoals Wilde Hilde biedt wel een attractie die recht omhoog gaat.

De typische bewegingen bij dit soort achtbaan zouden ook bij het thema passen. Men kiest daar voor het beproefde gekke professor-archetype. In Connyland heeft die professor een uitvinding klaar waar hij de zwaartekracht mee kan ontlopen. Zoals wel vaker met experimentele machines in pretparkland staat de uitvinding echter nog niet op punt, waardoor bezoekers tussentijds wel naar beneden donderen. De attractie zou ook interactief worden. Het zou gaan om de duurste attractie in de geschiedenis van het park. In een gesprek met Parkerlebnis sprak het park van een investeringsbedrag rond de twee miljoen euro.

Jamaica

Connyland hield gedurende 40 jaar dolfijnen. De Lagune die nu wordt afgebroken werd geopend in 2003. Ze kon niet als nieuw verblijf voor de zeeleeuwen worden gerecycleerd omdat deze de bekleding van het bassin zouden knagen wat geen gezonde zaak zou zijn. Het is inmiddels al jaren geleden dat het bassin nog dolfijnen bevatte. De laatsten ruilden het Zwitserse pretpark begin 2014 in voor een Jamaicaanse baai. De zeezoogdieren waren destijds bijna 24 uur onderweg naar hun nieuwe bestemming. Net als in Duitsland voeren ze daar shows op: de dieren leerden immers geen jachttechnieken en zouden in vrije zee snel verhongeren.  

De verhuis kwam er onder druk van een wet die de invoer van dolfijnen verbood. Die werd op zijn beurt gestemd nadat in 2011 twee dolfijnen op korte termijn overleden door een overdosis antibiotica. In de praktijk werd het park zo verplicht een nieuw onderkomen voor haar dolfijnen te zoeken: gezien de enige overblijvende dolfijnen een moeder en haar twee jongen waren dreigde incest wanneer de dieren geslachtsrijp zouden worden. De laatste dolfijnenshow werd aan het eind van seizoen 2013 gegeven en vond plaats op 19 oktober.

Cobra 2.0

Afgelopen seizoen voorzag het Zwitserse pretpark zijn shuttle coaster ‘Cobra’ nog van een nieuwe trein. Dat gebeurde ter gelegenheid van de 10e verjaardag van de coaster van de Russische constructeur PAX. De treinen werden niet geleverd door de constructeur van de achtbaan, maar door Sunkid, dat vooral bekend is van zijn zowel vergruisde als geadoreerde Butterflycoasters. De firma leverde ook al nieuwe treinen voor oude vekoma-achtbanen, waarbij de nieuwe beugels vaak een verademing waren.

Bij Connyland’s Cobra kreeg de nieuwe trein ook gelijk een extra gimmick: de rijrichting alterneert er nu per rij. Bij alle rijen behalve de voorste en de laatste kunnen bezoekers zo over elkaar plaatsnemen zoals ook het geval is in spinning coaster Vicky the Ride in Plopsa Coo. Ook het beugelsysteem werd verbeterd. Cobra’s treinen maken nu gebruik van een gepatenteerde ‘Embrace 5’-beugel. Die combineert een C-vormige draagarm met een vest die gekoppeld is aan een  gordelsysteem en zo de passagiers op hun plaats houdt. De vest is vergelijkbaar met die op de vierde reeks treinen (na 2011) van de klassieke loopingcoaster Python bij Efteling.

Tekst: © Jonas Claes – Pretparken.be // Foto's: © Sunkid © Connyland  // Bron: Sunkid Heeghe, Connyland, Parkerlebnis.de