Auteur: Jonas Claes - Gepubliceerd: 2 Apr 21, 07:01
Share

Het totaalverbod dat Zweedse pretparken afgelopen seizoen moesten ondergaan heeft weinig verwonderlijk geleid tot dramatische cijfers voor de financiën van Liseberg. Het park verloor 1,26 miljard Zweedse kronen aan omzet en leed een verlies van meer dan een half miljard. In euro gaat het om bedragen van respectievelijk 120 miljoen en 48,5 miljoen. Een geplande jubileumuitbreiding voor 2023 gaat nog steeds door.

Het coronajaar was een zwarte bladzijde in de 97-jarige geschiedenis van het Zweedse Liseberg. Het stadspretpark bij Göteborg kreeg afgelopen jaar nooit toestemming om te openen, het hotel werd begin juli gesloten en de première van Mamma Mia the Party werd voor onbepaalde tijd uitgesteld. Het enige dat wel open mocht was de camping. Het gevolg was een omzetverlies van 1,26 miljard Zweedse Kroon en een verlies van SEK 552 miljoen (waar wel een afschrijving van SEK 93 miljoen bijzit voor Lisebergs jubileumproject). Het eigen vermogen van het park viel terug van 1283 miljoen Zweedse kronen naar 843 miljoen wat overeenkomt met een daling van 60% naar 30% in de verhouding van eigen vermogen (na aftrek van leningen) ten opzichte de waarde van het bezit en het bedrag dat het bedrijf in kas had.  

2020 is een extreem donker jaar geweest. De Zweedse pretparken waren de eersten in Europa die een pandemieplan ontwikkelden voor een veilige opening en we waren klaar om Liseberg te openen met aanpassingen aan de huidige situatie, maar kregen geen gehoor van de autoriteiten, zegt Andreas Andersen, CEO van Liseberg.

Liseberg bespaarde sterk en ontsloeg zelfs 120 vaste medewerkers van het park, maar dat is onvoldoende om de verliezen te beperken die een daling van bijna 97% in de omzet met zich meebrengt. De 46 miljoen Zweedse kronen aan overheidssteun compenseert maar 8% van het geleden verlies. Voor de rest was het park aangewezen op zijn eigen financiën die er gelukkig goed voor stonden.

Niet rendabel

Ook de vooruitzichten voor komend seizoen zijn somber. De Zweedse gezondheidsautoriteit koppelde draconisch strikte maatregelen aan een heropening van pretparken. De vraag om een verminderde capaciteit om virusverspreiding te verlagen was verwacht en is te verantwoorden, maar dat men specifiek voor deze branche een maximum van 1 bezoeker per 20 vierkante meter vraagt is buitenproportioneel. Vooral omdat bij uitgerekend overdekte openbare plaatsen met een dubbel zo hoge capaciteit mag gewerkt worden. De vereiste is ook vijf keer strenger dan wat branchevereniging IAAPA (International Association of Amusement Parks & Attractions) aanbeveelt in haar heropeningsgidsen. Met dergelijk lage bezoekersaantallen zou het park met verlies draaien, waardoor een sluiting aanlokkelijker lijkt. Ter vergelijking: een park als Plopsaland zou met een ruw geschatte betreedbare outdoor oppervlakte van 75000 vierkante meter, minder dan 4000 bezoekers mogen ontvangen, wat nog geen 20% van de maximumcapaciteit van het park is.

Jubileumplannen gaan door

Ondanks de zwarte sneeuw die het park te zien krijgt gaan de plannen voor het 100-jarig jubileum nog steeds door. Het park krijgt als alles goed gaat tegen 2023 een uitbreiding met een waterpark en hotel. Daarvoor werden recent wel nog aangepaste concepten vrijgegeven waar minstens het zwembadgedeelte er een pak minder high end uitziet dan op eerdere ontwerpen te zien was. Verder opent het park normaalgezien dit jaar zijn konijnendarkride Underland die normaal voorzien was voor vorig seizoen.

Tekst: © Jonas Claes - Pretparken.be // Foto: © Liseberg // Bron: Liseberg