Auteur: Indy Verhoeven - Gepubliceerd: 22 Maa 21, 17:22
Share

Plopsaland De Panne heeft er voor gekozen om een van haar attracties in een nieuw jasje te steken. De bijna 70 meter hoge ROX-Flyer, gethematiseerd naar de tv-serie ROX, zal samen met de zone rondom de attractie in het teken komen te staan van de bekende YouTubers Celine en Michiel, beter bekend als CEMI.

ROX-Flyer is een attractie van het type StarFlyer, gebouwd door de fabrikant Funtime. De attractie opende in 2006 als SpringFlyer. In 2013 werd de attractie gethematiseerd naar de tv-serie ROX, en nu, in 2021, krijgt de attractie opnieuw een ander thema.

Celine en Michiel zijn een van de populairste Vlaamse YouTubers. Op hun YouTubekanaal hebben ze meer dan 500.000 abonnees. Naast YouTube, zijn ze ook nog erg populair op TikTok. Zo heeft Celine zo'n 12 miljoen volgers op de app, terwijl Michiel er 'slechts' 1,2 miljoen heeft. CEMI zijn niet alleen populair, maar ook controversieel. Zo kwamen ze onlangs nog in de media omdat ze een hond hadden gekocht bij een broodfokker en dat ook uitvoerig hadden gefilmd. Ook zijn ze vorige zomer in een grote ruzie verzeild geraakt met Acid, een concurrerende YouTuber die ook immens populair is bij de jeugd.

Geen Studio 100

Dat Plopsaland voor een thema kiest dat niet gebaseerd is op een Studio 100 serie is op zich opmerkelijk, maar het is ook niet de eerste keer dat ze dit doen. Zo koos men recentelijk nog om de Boomstammetjes, die een Samson & Gert thema hadden, een neutraal thema te geven door ze om te toveren tot DinoSplash. Ook de nieuwe achtbaan, The Ride To Happiness, zal geen Studio 100 thema krijgen, maar gethematiseerd worden naar het dancefestival Tomorrowland.

De reden voor de herthematisatie is dat de serie ROX aan populariteit verloren heeft. Er worden ook al enkele jaren geen nieuwe afleveringen meer van gemaakt, dus is het tijd voor een ander thema. Maar waarom kiezen ze dan voor CEMI en niet voor een nieuwe Studio 100 serie? Die vraag beantwoordde Plopsa-CEO Steve Van den Kerkhof in een interview met HLN:

"Vanuit de Plopsa-parken willen we zo nauw mogelijk aansluiten bij de leefwereld van de kinderen en jongeren. TikTok speelt vandaag de dag een onmisbare rol in het leven van deze doelgroep, een TikTok-zone in het park kon dus zeker niet ontbreken. Met meer dan 13 miljoen volgers op TikTok zijn Celine en Michiel uiteraard de perfecte gezichten om deze zone aan te verbinden. Bovendien zijn ze van West-Vlaanderen. De ROX-Flyer kunnen we snel verbouwen. We hopen met de nieuwe zone rond de TikTok-sterren vooral de 8- tot 15-jarigen te bekoren."

Steve Van den Kerkhof, Plopsa-CEO

Petitie

Het nieuwe CEMI-thema wordt niet door iedereen met open armen onthaald. Op sociale media regent het negatieve reacties. Er is zelfs een petitie gestart tegen de herthematisatie. Die is op het moment van schrijven al meer dan 50.000 keer ondertekend. Het valt echter te betwijfelen of deze petitie iets zal uithalen, want de werken nodig voor de herthematisatie zijn al gestart.

Tekst: © Indy Verhoeven - Pretparken.be // Foto: © Yelle Kleykens - Pretparken.be // Bron: HLN.be