Auteur: Indy Verhoeven - Gepubliceerd: 2 Feb 21, 15:47
Share

Condor, de allereerste Suspended Looping Coaster (SLC) gebouwd door de Nederlandse fabrikant Vekoma, krijgt nieuwe treinen. De achtbaan, geopend in 1994, staat bij vele pretparkfans gekend voor zijn ruwheid, dus nieuwe comfortabele treinen zijn meer dan welkom. Vooraleer de nieuwe treinen rondjes over de baan kunnen maken, dienen er eerst enkele aanpassingen aan de baan te gebeuren.

In Walibi Holland zal dit jaar geen nieuwe attractie de deuren openen, wel zal het park enkele attracties vernieuwen. Eén van deze attracties is de achtbaan Condor. Condor is het prototype van de klassieke Vekoma SLC, waarvan we overal ter wereld achtbanen van dit type en model kunnen terugvinden. In België staat één achtbaan van dit model, namelijk Vampire in Walibi Belgium. SLC's zijn over het algemeen ruw en oncomfortabel. Condor is hier geen uitzondering op en wordt vaak zelfs aanzien als de ruwste en pijnlijkste SLC die er bestaat. Nieuwe treinen moeten hier na 27 jaar verandering in brengen.

Grote aanpassingen

De nieuwe treinen, ook afkomstig van de Nederlandse fabrikant Vekoma, zullen breder zijn dan de originele en geven de bezoeker meer vrijheid en comfort. Dit betekent dat bezoekers straks de mogelijkheid zouden hebben om de supports van de baan aan te kunnen raken tijdens een rit. Om dit te vermijden, dienen er enkele aanpassingen te gebeuren aan sommige supports. Op plaatsen waar de nieuwe treinen te dicht zouden komen, werd een inkeping gemaakt om aanrakingen te voorkomen. Hiervoor heeft het park het bedrijf Revisie van der Most ingeschakeld. In een filmpje op hun facebookpagina kan je zien hoe men voor deze aanpassingen te werk is gegaan.

Meer comfort

Deze nieuwe treinen zullen voor meer comfort tijdens een rit moeten zorgen. Er bestaan reeds SLC's die met deze nieuwe treinen rondrijden. Een voorbeeld hiervan is Rollercoaster Mayan in het Poolse Energylandia. Deze treinen beschikken over heupbeugels, in plaats van de klassieke schouderbeugels zoals het bij de oude treinen het geval was. Door dit ander beugeltype kan je je hoofd niet meer pijnlijk tegen de beugel stoten, wat een van de grootste verbeteringen van dit type trein is. Let wel op: we weten uit ervaring dat deze nieuwe treinen niet alle schokken zullen wegnemen, maar dat een rit wel veel comfortabeler wordt.

Tekst: © Indy Verhoeven - Pretparken.be // Foto's: © Walibi Holland