Paswoord vergeten? We sturen het je zo terug op en dan kan je terug aan de slag.
Join the club! Deel al je ervaringen!
Alterface lanceert 2e prototype attractie: Wander
Share
Auteur: André Bormans @ 13 Nov 17

Enige tijd geleden werd bekend dat Alterface een nieuw type darkride, de zogenaamde "Erratic Darkride" in Walibi Belgium zou plaatsen. Nu komt het bedrijf naar buiten met een tweede interactieve attractie. In Orlando presenteerde Alterface hun nieuwe systeem dat een interactieve attractie ter grootte van een gans park is: "Wander".

Wander wordt de eerste oplossing voor op maat gemaakt entertainment op locatie die het rijtje non-lineare attracties van Alterface aanvult. Het hart van de nieuwe attractie wordt een "Dispatch Centre" dat opdrachten herkent en verdeelt over de deelnemers. 

CEO en oprichter Benoit Cornet: "We hebben onze expertise in interactieve elementen samengebracht met de vraag van de markt om minder voorspelbare attracties te creëren. De Erratic darkride en de Wander bieden bezoekers elke keer weer een hele andere en unieke ervaring. Er zijn veel meer berekeningen en complexe technologieën nodig, maar uiteindelijk biedt het ook veel meer plezier. Waar Erratic het niveau van een darkride verbetert, zorgt Wander er voor dat bezoekers op een soort schattenjacht doorheen heel het park kunnen gaan. Ze zoeken dan naar Hints, Uitdagingen, Spellen of Beloningen."

Bezoekers krijgen individueel of in een groep een missie en worden zo naar diverse locaties in het park gestuurd om hun missie te volbrengen. De locaties variëren afhankelijk van het gekozen verhaal, de capaciteit op de diverse punten en de eerdere ervaringen van de spelers. Hierdoor krijgen spelers een missie die altijd anders en uitdagend is.

Alterface gebruikt hun "Salto" engine om de berekeningen voor de complexe interactiviteit te doen. Dit systeem is ook al gebruikt bij de diverse Justice League attracties in de Six Flags parken, maar ook bij Maus au Chocolat in Phantasialand. Het systeem is sinds deze attracties echter flink geüpgrade zodat het aangepast kan worden op elke situatie en elk type rit. Dit resulteert in een buitengewoon flexibel systeem om er voor te zorgen dat elke ervaring ook daadwerkelijk anders is.

Om de prijs van deze complexe systemen te drukken, maar ook om het onderhoud betaalbaar te houden, heeft Alterface ervoor gekozen om passieve elementen te gebruiken. Voor Wander zal de bezoeker op pad gaan met een soort toverstokje. Hiervoor zijn echter geen batterijen nodig, waardoor de toverstokjes makkelijk opgeslagen kunnen worden, robuust zijn en zelfs als souvenir verkocht kunnen worden om later opnieuw te gebruiken. Wander kan een uniek ID uitlezen die op de toverstok staat en kent zo elke bezoeker. Het is zodoende mogelijk om de ervaring te personaliseren. Ook kan het systeem gekoppeld worden aan bijvoorbeeld jaarkaarten of betaalsystemen om bijvoorbeeld abonnementhouders iets extra te bieden. 

Voor wat betreft de waypoints onderweg geldt dat zo ongeveer alles aangestuurd kan worden met het toverstokje. Een animatronic kan gaan bewegen, lichteffecten kunnen spelen of er kan een interactief spel op een monitor gestart worden. 

De simpelste versie van Wander staat op zichzelf en bestaat uit een aantal waypoints die doorheen het park of entertainment-center verspreid kunnen worden. De missie bestaat er dan in om de waypoints te vinden. Dat kan naar aanleiding van bijvoorbeeld een kaart, of gewoon wanneer de bezoeker toevalling langs een waypoint loopt. Omslachtige registratie- of inlogprocedures zijn niet nodig. Simpelweg je toverstokje ophalen en de magie loslaten. Het meest geavanceerde systeem krijgt een dispatching systeem waarmee de drukte op de stations gemeten kan worden en zo de ideale capaciteit wordt gecreëerd en tegelijkertijd iedereen een eigen en unieke ervaring krijgt.

Het systeem kan opgezet worden op plekken waar normale attracties niet kunnen. Bij het opzetten van een Wander zal er rekening worden gehouden met de infrastructuur van het park, om zo ook de bezoekersstromen te beïnvloeden en verstoppingen op drukke punten te voorkomen. Een park is daardoor geen verzameling van attracties meer, maar wordt in zijn geheel een attractie.

Erratic en Wander zijn nieuwe concepten die door Alterface bedacht zijn om ook darkrides en walkthoughs in de toekomst populair te houden. Het bedrijf geeft aan dat ze blijven werken aan deze technieken om steeds meer en betere systemen op de markt te kunnen zetten die toekomstgericht blijven.

Voor alle duidelijkheid, Walibi Belgium krijgt niet deze attractie. De concept art waarbij Wander toegepast is op het parkplan van Walibi Belgium, dient puur ter illustratie van het nieuwe concept.

Tekst: André Bormans - Pretparken.be // Foto's: © Alterface // Bron: Alterface

De grootste pretpark-fansite van België met een Europese parkgids van maar liefst 100 pretparken, een rijkgevulde nieuws- en artikelsectie en een forum.